دوره مقدماتی جاوا
نصب ابزار
آشنایی با پکیج منیجر Chocolatey-
ابزار مدیریت پروژه Maven
-
جاوا چطور کار میکنه؟
-
دانلود و نصب JDK 8
-
معرفی محیط های توسعه جاوا
-
نصب IntelliJ IDEA Community
-
ساخت و اجرای اولین پروژه جاوا
- مفاهیم و اصول برنامهنویسی شیء گراساختار کد در جاوا
-
گفتگوی JVM و compiler، کی مهمتره؟!
-
نوشتن برنامه به کمک تست (TDD)
-
سفری به دنیای شیء گرایی
-
تفاوت بین کلاس و شیء
-
روش Given-When-Then برای نوشتن تست
-
بازی حدس اعداد (Guessing Game)
-
مدیریت حافظه در جاوا: Garbage Collection
-
وراثت (Inheritance)
-
پلیمورفیسم (Polymorphism)
-
متغیرهای خود را بشناسید
-
How Objects Behave
-
Extra-Strength Methods
-
Using the Java Library
-
Better Living in Objectville
-
Serious Polymorphism
-
Life and Death of an Object
-
Numbers Matter
-
Data Structures
-
Lambdas and Streams: What, Not How
-
Risky Behavior
-
A Very Graphic Story
-
Work on Your Swing
-
Saving Objects (and Text)
-
Make a Connection
-
Dealing with Concurrency Issues
متغیرهای خود را بشناسید
برنامههای جاوا پر از متغیر هستند. متغیرها برای ذخیره اطلاعات (مثل اعداد، کلمات یا اشیاء) استفاده میشوند که بعداً در برنامه شما به کار میآیند. به زبان ساده، متغیر مثل یک جعبه است که میتوانید چیزی را در آن قرار دهید و هر زمان نیاز داشتید، آن را از جعبه بردارید.
انواع متغیرها
جاوا سه نوع متغیر اصلی دارد:
متغیرهای نمونه (Instance Variables):
این متغیرها بخشی از یک شیء (Object) هستند و وقتی شیء ساخته میشود، این متغیرها نیز ایجاد میشوند. مثلاً اگر کلاس شما “ماشین” باشد، متغیری به نام “رنگ” میتواند مشخص کند ماشین چه رنگی است.متغیرهای محلی (Local Variables):
این متغیرها فقط در داخل یک متد (Method) یا بلوک کد قابل استفاده هستند. وقتی متد تمام شود، این متغیرها هم از بین میروند. مثال: در یک متد میخواهید شمارهای را برای چند محاسبه نگه دارید.متغیرهای ایستا (Static Variables):
اینها به جای اینکه بخشی از یک شیء باشند، به کلاس تعلق دارند. مثلا فرض کن یه کلاس داریم که کاربران به سیستم وارد میشن و همه کاربران باید یه پیام خوشآمدگویی مشترک رو ببینن. برای اینکار میتونیم از یک متغیر ایستا برای نگهداری پیام خوشآمدگویی استفاده کنیم، که همه کاربران از یک نسخه مشترک اون پیام استفاده کنن.
اعلام و مقداردهی متغیرها
در جاوا، قبل از اینکه بتوانید از یک متغیر استفاده کنید، باید آن را اعلام کنید. این بدین معناست که شما باید نوع دادهای که قرار است ذخیره شود را مشخص کنید (مثل عدد صحیح، رشته، بولی و غیره). همچنین میتوانید متغیر را در زمان اعلام آن با اختصاص دادن یک مقدار، مقداردهی اولیه کنید.
int number = 10; // اعلام و مقداردهی یک متغیر عددی
String name = "John"; // اعلام و مقداردهی یک متغیر رشتهای
boolean isActive = true; // اعلام و مقداردهی یک متغیر بولی
اعلام و مقداردهی متغیرها
اگر به یک متغیر مقدار اولیه ندهید، جاوا به طور پیشفرض مقداری به آن اختصاص میدهد. مقدار پیشفرض بستگی به نوع متغیر دارد. برای مثال، مقدار پیشفرض برای یک int
برابر با 0
است، مقدار پیشفرض برای یک boolean
برابر با false
است و مقدار پیشفرض برای یک String
برابر با null
است.
Final Variables
در جاوا، میتوانید یک متغیر را به عنوان final
اعلام کنید. این بدین معناست که پس از مقداردهی به متغیر، مقدار آن نمیتواند تغییر کند.
final int MAX_SPEED = 120; // اعلام یک ثابت